Ajamastani SLK:sta löytyi 1,8 litrainen kompressori ahdettu rivi nelonen. Hevosvoimia autosta löytyy käyttöohjeen mukaan 163, joten mistään varsinaisesta niskanvääntäjästä ei ole kysymys. Kevyen painonsa ja kompaktin rakenteensa vuoksi auto liikkuu kuitenkin ripeästi pikkuteillä ja sillä on helppo nautiskella kiihdyttelystä nopeusalueella 0-100km/h, sekä nopeista mutkista. Myös 6-vaihteinen manuaali sopii mielestäni tämän kompaktin roadsterin luonteeseen loistavasti. Vaihdot loksahtavat hyvin paikalleen ja vaihdekepin liikkeet ovat sopivan lyhyet. Vaikka auton tehot ja kiihtyvyys eivät paperilla näytä kovin lupaavilta, toimii auto kuitenkin ripeästi ja nopeus pääsee helposti luvattomiin lukemiin. Vakio pakosarjasta kuului myös asialliset murinat jo tyhjäkäynniltä asti.
Etenkin Suomen luvattoman lyhyttä kesää ajatellen 2004 vuodesta eteenpäin oleviin malleihin on saatavilla lähes välttämätön lisävaruste avoautoilusta pitäville: Airscarf. Tämä niskan alueella oleva suutin puhaltaa penkin niskatyynystä lämmintä ilmaa, joka pitää pään ja kaulan lämpimänä kylmemmilläkin ilmoilla. Tätä pääsimme todenteolla testaamaan Tanskassa, jossa koeajon aikaan lämpötila oli n.+4-+7 astetta. Airscarf todella toimii ja pidentää avoautoilun iloa Suomessakin varmasti parilla kuukaudella. Lämpimiä kelejä varten autosta löytyy hyvät, tukevat ja kojelautaan piiloutuvat mukitelineet (eivät tölkitkään lentele jos menee mutkan vähän liian kovaa), joissa kylmät juomat ovat aina helposti tavoiteltavissa (tämä on ominaisuus, jota ei todellakaan löydä jokaisesta tämän luokan autosta).
Jos rahaa löytyy saa tästä mesestä erinomaisen kakkosauton. Tavaratila on pieni ja sillä ei mökkireissua ihmeellisempää matkaa pysty tekemään. Ykkösautoksi en ehkä tälläistä suosittele, vaikka kovan katon ansiosta autolla selviää varmasti talven yli. Kaksi istuinta rajoittaa myös matkustajien määrää. Auto on kuitenkin nautintoa antava kapistus ja pienimmästäkin 1,8 litraisesta koneesta riittää puhtia jos ei ole kovin vaativa tehojen suhteen. Hintarako kuitenkin seuraavaan SLK 280:aan on sen verran suuri, että itse katselisin ennemmin matkamittariin, varusteisiin ja auton kuntoon ennen kuin miettisin koneen kokoa.
Äijällä on mese!!!
VastaaPoista