keskiviikko 4. huhtikuuta 2012

Testissä: Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor


Tanskassa ollessani sain mahdollisuuden testailla vuoden 2006 Mercedes-Benzin pikku-avoa, SLK:ta. Oikeastaan koko koeajo oli reilun viikonlopun pituinen prosessi sillä auto oli periaatteessa käytössäni koko loman ajan torstaista maanantaihin. Viileiden ilmojen takia en päässyt nauttimaan ajosta kovinkaan paljoa katto auki, mutta tiet olivat pääasiassa kuivat ja asumukseni lähistöllä oli erinomaisia maalaisteitä, joilla pääsi kokeilemaan auton luonnetta. 

Ajamastani SLK:sta löytyi 1,8 litrainen kompressori ahdettu rivi nelonen. Hevosvoimia autosta löytyy käyttöohjeen mukaan 163, joten mistään varsinaisesta niskanvääntäjästä ei ole kysymys. Kevyen painonsa ja kompaktin rakenteensa vuoksi auto liikkuu kuitenkin ripeästi pikkuteillä ja sillä on helppo nautiskella kiihdyttelystä nopeusalueella 0-100km/h, sekä nopeista mutkista. Myös 6-vaihteinen manuaali sopii mielestäni tämän kompaktin roadsterin luonteeseen loistavasti. Vaihdot loksahtavat hyvin paikalleen ja vaihdekepin liikkeet ovat sopivan lyhyet. Vaikka auton tehot ja kiihtyvyys eivät paperilla näytä kovin lupaavilta, toimii auto kuitenkin ripeästi ja nopeus pääsee helposti luvattomiin lukemiin. Vakio pakosarjasta kuului myös asialliset murinat jo tyhjäkäynniltä asti.


Etenkin Suomen luvattoman lyhyttä kesää ajatellen 2004 vuodesta eteenpäin oleviin malleihin on saatavilla lähes välttämätön lisävaruste avoautoilusta pitäville: Airscarf. Tämä niskan alueella oleva suutin puhaltaa penkin niskatyynystä lämmintä ilmaa, joka pitää pään ja kaulan lämpimänä kylmemmilläkin ilmoilla. Tätä pääsimme todenteolla testaamaan Tanskassa, jossa koeajon aikaan lämpötila oli n.+4-+7 astetta. Airscarf todella toimii ja pidentää avoautoilun iloa Suomessakin varmasti parilla kuukaudella. Lämpimiä kelejä varten autosta löytyy hyvät, tukevat ja kojelautaan piiloutuvat mukitelineet (eivät tölkitkään lentele jos menee mutkan vähän liian kovaa), joissa kylmät juomat ovat aina helposti tavoiteltavissa (tämä on ominaisuus, jota ei todellakaan löydä jokaisesta tämän luokan autosta). 

Autosta löytyy myös mersulle erittäin epätyypillinen käsijarru, joka todella kytketään päälle käsivoimin eikä mersulle tyypilliseen tapaan jalalla (tai nykyään napista painamalla). Mersun oma navigaattori kuului myös varustukseen. Navin näytöltä voi myös halutessaan katsella vaikka DVD elokuvia. Musiikit toistuivat erinomaisesti Harman/Kardonin kaiuttimista. Bassontoisto oli voimakkaalla, mutta sopivalla tasolla ja ääni oli puhdasta ja selkeää jopa katto auki. Vaikka osoitteen kirjoittaminen navigaattoriin on aavistuksen hankalaa, nappulat on kuitenkin aseteltu hyvin ja niiden etsimiseen ei tarvitse käyttää ajonaikana paljoa aikaa.

Jos rahaa löytyy saa tästä mesestä erinomaisen kakkosauton. Tavaratila on pieni ja sillä ei mökkireissua ihmeellisempää matkaa pysty tekemään. Ykkösautoksi en ehkä tälläistä suosittele, vaikka kovan katon ansiosta autolla selviää varmasti talven yli. Kaksi istuinta rajoittaa myös matkustajien määrää. Auto on kuitenkin nautintoa antava kapistus ja pienimmästäkin 1,8 litraisesta koneesta riittää puhtia jos ei ole kovin vaativa tehojen suhteen. Hintarako kuitenkin seuraavaan SLK 280:aan on sen verran suuri, että itse katselisin  ennemmin matkamittariin, varusteisiin ja auton kuntoon ennen kuin miettisin koneen kokoa.



1 kommentti: