sunnuntai 22. huhtikuuta 2012

Testissä: BMW 328iA

Tänä viikonloppuna ohjelmaani kuului Leaseplanin koeajotilaisuus Barona areenalla (Leaseplan on siis maailman suurin autorahoitusta ja -hallinnointia tarjoava yritys). Tapahtumassa areenan "jäälle" oli tuotu liuta eri edustajien (veho, metroauto ym.) autoja, joihin vieraat pääsivät tutustumaan. Tilaisuutta juonsi Vappu Pimiä ja esiintyjinä oli mm. Anna Abreu. Tapahtumassa oli mahdollista koeajaa useita työsuhdeautoina suosittuja pelejä. Koeajossa oli paljon eri merkkejä ja malleja, mutta itseäni kiinnosti eniten ne kalliimmat mahdolliset autot, joten tietenkin suuntasin samantien BMW:tä edustavalle tiskille ja varasin ensimmäisenä koeajoon 328:n bensa-automaatti yhdistelmällä....

Tämä kyseinen koeajoauto oli varustettu Luxury Line -paketilla, jonka tunnusmerkkejä/ominaisuuksia ovat mm. kromilistat, jalopuusomisteet sisätiloissa sekä sporttisempi ratti. Ensitunnelma autosta oli siis hyvä ja hienostunut. Kuljettajan paikalle istuessa tuntuma on jo ennen liikkeelle lähtöä vakuuttava ja sisätiloihin on selvästi panostettu. Autossa oli myös BMW:lle tyypilliset erinomaiset sporttipenkit, jotka laajan säätöskaalan ja hyvien sähkösäätöisten sivuttaistukien ansiosta sopivat myös vähän hoikemmalle kuljettajalle. Takapenkit tarjoavat myös huomattavasti enemmän tilaa edelliseen korimalliin verrattuna.


Taas jälleen mallimerkintä on epälooginen. Yleisen käsityksen mukaan mallimerkintä kertoo etenkin bemareissa moottorin koon (328 = 2.8 litraa), mutta tästä pelistä löytyi silti 2 litrainen rivi nelonen. Noh, väliäkös sillä. Kone käyntiin ja koeajolle.

Itse en erityisemmin pidä automaattivaihteistoista, mutta etenkin valoista lähtiessä huomaa, että tämä vaihteisto toimii erinomaisesti. Vaihteisto ei viivyttele liikkeelle lähdössä, vaan heti kaasua painettaessa vaihde tuntuu olevan heti kytkettynä ja auto on liikkeellä silmänräpäyksessä. Ja kun tämän koneen kanssa painaa kaasua, niin liikettä todella tapahtuu ja nopeasti. 245 hevosvoimaa tarjoava 2 litrainen moottori vauhdittaa autoa erittäin ripeästi ja myös äänimaailma on kohdillaan korkeilla kierroksilla. Kiihtyvyydeksi on papereiden mukaan ilmoitettu 6,1 sekunttia 0-100km/h. yhdistetty kulutus on kuitenkin vain alle 7 litraa 100 kilometriä kohden.

Vaihdekepin vierestä löytyy ylös/alas nuolinäppäimet, joilla saadaan valittua eri ajotilanteisiin sopivat vaihteiston ja alustan asetukset. Vaihtoehtoina on Eco pro, comfort, sport ja sport+. Eco vaihtoehdolla auto pyrkii mahdollisimman taloudelliseen ajoon mm. sammuttamalla moottorin automaattisesti auton pysähtyessä. Comfort tarjoaa ns. normaalit asetukset. Sport asetuksella jousitus jäykistyy, vaihteisto sallii korkeammat kierrokset ja kaasunvaste paranee. Sport+ asetuksella on käsittääkseni lähes samat asetukset kuin sportissa, mutta ajonvakautus ja luistonesto ovat pois käytöstä.

Autosta löytyi myös erinomainen navigaattori isolla näytöllä. Myös iDrive (navi, radio, multimedia, asetukset ym.) toimi hyvin ja selkeästi, vaikkakaan itselläni ei ole käyttökokemusta edellisestä iDrivestä tehdäkseni vertailua. iPhonen omistajat saavat myös käsitykseni mukaan kytkettyä autoon 3G yhteyden, jolloin iDrivellä on mahdollista katsoa mm. säätä, facebookkia sekä googlata esimerkiksi tietoja lähimmästä ravintolasta tms. Autossa oli myös lisävarusteena saatava nahkaverhoilu. Katto oli myös verhoiltu mustaksi, joka teki autosta vähän pienemmän, mutta sporttisemman tuntuisen (lisävaruste).

Koeajetulla yksilöllä on hintaa reilut 70.000e, joten näillä varusteilla ja moottorilla auto on harvojen tavoiteltavissa. 3-sarjan hinnat lähevät kuitenkin vajaasta 40.000 eurosta, joten esimerkiksi työsuhdeautoksi 3-sarjalainen pienemmällä koneella on varmasti suosittu ja erittäin kilpailukykyinen Audi A4:sta ja C-sarjan mersua vastaan. Auto oli kuitenkin erinomainen ajaa ja suosittelen sitä lämpimästi kaikille kenellä siihen on varaa ja eivät välttämättä vaadi astetta isompia 5-sarjalaisen tiloja. Tehoja löytyy ja ajettavuus on varmasti dynaamisempaa kuin Audin tai mersun kilpailevilla yksilöillä. Itse kuitenkin ottaisin autoon manuaali-vaihteiston automaatin sijaan. 


Kuvat: Nokia Lumia 800


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti